تست بارداری در طول زمان

شکل1-تست بارداری

در طول تاریخ ، انسان‌ها همواره در تلاش بودند راه‌های سریع و راحتی را برای آزمایش بارداری پیدا کنند. هزاران سال قبل، دانشمندان تشخیص دادند که می‌توان سرنخ هایی را با  بررسی ادرار یک زن پیدا کرد ، این در حالی است ‌که فقط 100 سال از کشف هورمون‌های مرتبط با بارداری و ابزار تشخیص آن‌ها می‌گذرد. در واقع -20 سال گذشته دوره نوآوری و شکوفایی برای تست‌های بارداری مدرن بوده است. کلید توسعه این محصول (که سالانه میلیون‌ها زن از آن استفاده می‌کنند) اختراع یک روش آزمایش به نام جریان جانبی است. امروزه با استفاده از این فناوری، زنان می توانند از یک تست ساده استفاده کنند و با دقت 99% در عرض چند دقیقه متوجه بارداری خود شوند.

 

قدمت آزمایش ادرار به مصر باستان برمیگردد

نمونه‌برداری از ادرار برای تعیین بارداری حداقل به دروه مصر باستان برمی‌گردد. بر اساس نوشته‌هایی که کشف شده است، مصریان براین باور بودند که با ادرار یک زن روی دانه های گندم و جو و میزان رشد گیاه مورد نظر، می‌توان بارداری او را تشخیص داد. به این صورت که اگر دانه‌های جو جوانه می‌زد و رشد می‌‍کرد، به معنی این بود که او یک پسر باردار است، در حالی که اگر جوانه‌های گندم رشد می‌کرد به معنی این بود که یک دختر بچه در راه است و اگر چیزی رشد نمی کرد، او حامله نبود.(2)

در اوایل قرن بیستم، زمانی که زیست‌شناسی مدرن وجود هورمون‌ها را کشف کرد، محققان متوجه شدند که بدن زن پس از لقاح تخمک، هورمونی به نام گنادوتروپین جفت انسانی (hCG) تولید می‌کند که این هورمون‌ در ادرار موجود است. در سال 1927 برای اولین بار آزمایشی به نام "تست A-Z"  انجام شد که حاملگی یک زن توسط آن مشخص شد. این آزمایش با تزریق ادرار یک زن به موش یا موش نابالغ انجام شد، اگر در جونده یک واکنش فحلی(فعالیت شدید جنسی) ایجاد می‌شد به معنای وجود هورمون hCG در ادرار و بارداری بود. در دهه 1930، متأسفانه علاوه بر جوندگان ازخرگوش‌ها، قورباغه‌ها و وزغ‌ها به عنوان نمونه آزمایش‌های زیستی برای تعیین اینکه آیا می‌توان تخمک‌گذاری را القا کرد، استفاده شد. مفهوم به اصطلاح "تست خرگوش" به این زمان برمی گردد. متأسفانه، این آزمایشات گران، زمان بر بودند و احتمال خطا در آن‌ها وجود داشت. علاوه بر این، آنها منجر به قربانی شدن حیواناتی شدند که مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. در دهه‌های 1950 و 1960، علم زیست شناسی دچار تحول شد و در نهایت این سنجش‌های زیستی با روش‌های ایمن‌تری برای آزمایش وجود hCG جایگزین شد. در دهه 1970، زمانی که تست بارداری فراگیر شد، تست بارداری دو ساعته Wampole ساخته شد که سریعتر و ارزانتر از تست‌های قبلی بود.(3)

اواخر دهه 1970 بود که اولین کیت های بارداری برای استفاده خانگی، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مورد تایید قرار گرفت. در واقع این کیت‌ها دستگاه‌های شیمیایی کوچکی بودند که کاربران را ملزم می‌کرد تا ادرار را با محلول‌های داخل لوله‌های آزمایش مخلوط کرده و نتیجه دو ساعت بعد مشخص می‌شد. علاوه بر اینکه استفاده از آن‌ها تا حدودی پیچیده بود، نتایج همیشه قابل اعتماد نبودند و احتمال منفی کاذب تا 20 % وجود داشت.

شکل2-تست نواری

در دهه 1990، فناوری آزمایش به حدی پیشرفت کرد که کیت‌های خانگی در نهایت شبیه کیت‌های امروزی شدند. کیت های شیمیایی با یک نوار تست ساده به همراه اپلیکاتور دستی جایگزین شدند و نتیجه به مدت 10 دقیقه نشان داده می‌شد.

امروزه تست‌های بارداری و تخمک گذاری، دارای استاندارد مشخصی هستند و با استفاده از مواد اولیه متنوع و شکل های سفارشی طراحی می‌شوند. در واقع این سوال که "آیا باردار هستم؟" یکی از فوری ترین و احساسی ترین سوالاتی است که یک زن می تواند بپرسد. با نوآوری هایی که در طول زمان انجام شده،  پاسخ این پرسش را می توان به راحتی و با حداکثر دقت تعیین کرد.(1)

 

 

 

  1. https://www.aacc.org/cln/cln-industry-insights/2020/pregnancy-testing-through-the-ages#:~:text=In%201927%20a%20bioassay%20called,to%20determine%20a%20woman's%20pregnancy
  2. https://history.nih.gov/exhibits/thinblueline/timeline.html
  3. https://www.early-pregnancy-tests.com/history 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده