تشخیص زود هنگام سکته قلبی

شکل1- آزمایش تروپونین قلبی در بیماران مشکوک به حمله قلبی در مراحل اولیه در مقایسه با آزمایش در آزمایشگاه

حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد یا MI) بسیار اورژانسی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اغلب حملات قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از شریان‌های منتهی به قلب، معمولاً توسط لخته خون مسدود می‌شود و جریان خون را قطع می‌کند، در نتیجه کمبود خون باعث محدود شدن تامین اکسیژن و مواد مغذی می شودکه بدون آن ها سلول های قلب شروع به مردن می کنند. به همین دلیل است که هر ثانیه برای درمان حمله قلبی مهم است. انسداد گسترده، به ویژه در یک رگ خونی اصلی، می تواند باعث حمله قلبی شود. حمله قلبی که به موقع درمان نشود می تواند منجر به نارسایی قلبی شود که یک وضعیت تهدید کننده برای زندگی بیمار است.

تصور کنید یک پزشک یا یک امدادگر هستید، بیماری با درد حاد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع مراجعه می کند. ابتدا به نظر می رسد که یک حمله قلبی رخ داده است، اما می‌تواند نارسایی حاد قلبی، سوء مصرف کوکائین، سوء هاضمه یا موارد دیگر باشد. در صورتی که امکان گرفتن نوار قلب در محل وجود نداشته باشد، با تشخیص سریع می توان جان بیمار را نجات داد و میزان آسیب به قلب او را کم کرد. اگرشما یک کیت تست سریع تروپونین در دسترس داشته باشید می‌توانید انگشت بیمار را با سوزن کمی برش دهید و مقدار کمی از خون بیمار را به محل پد نمونه بریزید؛ در عرض چند دقیقه خط آزمایش ظاهر می‌شود که به شما می‌گوید به احتمال زیاد این یک حمله قلبی است و شما می توانید بلافاصله درمان بیمار را شروع کنید.(1)

نوع جدیدی از تست‌های جریان جانبی  برای تشخیص زودهنگام انفارکتوس حاد میوکارد از طریق نشانگرهای بیماری در خون کشف شده است . بررسی پروتئین های اتصال دهنده به اسید چرب (FABP)  راهی برای تشخیص اولیه حملات قلبی است. هنگامی که قلب آسیب می بیند، در اولین ساعات پس از ظهور علائم، غلظت FABP در خون به طور قابل توجهی افزایش می یابد. تعیین همزمان نشانگرهای اولیه FABP  با استفاده از تست سریع، سرعت تشخیص را افزایش می دهد و به پزشکان اجازه می دهد تا حملات قلبی را شناسایی کنند. این روش را می توان در آمبولانس یا حتی در خانه به کار برد. (2)

 

واضح است استفاده از دستگاه های تست تشخیص سریع (RDT) مزایای زیادی دارد : سهولت استفاده، پایداری، خواندن با چشم غیر مسلح و سازگاری با خون مویرگی به دست آمده از انگشت.

سطح cTnI در خون  چند ساعت پس از MI شروع به افزایش می‌کند و معمولاً 24 تا 48 ساعت بعد تا 100 برابر سطح پایه افزایش یافته و به اوج خود می رسد. با این حال، برای انفارکتوس میوکارد توانایی RDT درمشخص کردن cTnI (تروپونین) بالا بسیار سریع‌تر از سنجش مبتنی بر آزمایشگاه است زیرا درمان زودهنگام برای جلوگیری از آسیب گسترده به قلب ضروری است.

تست‌های تشخیص سریع می‌توانند در بخش تریاژ  اورژانس مفید باشند. با این حال، تشخیص MI حاد نباید تنها بر اساس نتایج آزمایش سریع باشد؛ بلکه باید بر اساس علائم بیمار و در صورت وجود، ECG و یا شواهد آنژیوگرافی باشد. (1)

 

 

 

1)https://www.human.de/lab-professionals/trends-topics/rapid-detection-of-cardiac-troponin-to-help-diagnose-myocardial-infarction/

2)https://phys.org/news/2018-01-rapid-early-heart-diagnosis-sepsis.html

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده